SİYAH – BEYAZ RESİM
Siyah lekelerin beyaz kağıt üzerinde dengeli dağılması, siyah – beyaz çalışmayı oluşturur. Siyah çini mürekkebi yada siyah guvaş boya ile çalışılır. Mürekkep sulandırılmadan çalışılır ve kağıt ıslatılmaz. Açık yerlerde doğrudan kağıdın beyazlığından yararlanılır. Koyu yerler mürekkeple boyanırken gri yerlerde de çizgi kullanılır. Açık koyu dengesine dikkat edilmelidir. Kolay ve zevkli bir tekniktir. Siyah kağıda beyaz guvaş boya ile de çalışılabilir.
Damlatma tekniği açık koyu zevki veren en kolay çalışma yoludur. Bu teknikte kağıt ıslatılır ve ıslak kağıda mürekkep damlatılır. ( Duvar süsü, kaplık yapılabilir. )
LAVİ
RESİM
Çini
mürekkebinin sulandırılmasıyla yapılan bir çalışmadır. Tek renk suluboyada
kullanılabilir. Konu kağıda hafifçe çizilir yada çizilmeden de çalışılabilir.
Sonra kağıt hafifçe nemlendirilir. Kenarları selobantla tutturulabilir.
Kağıttaki fazla su süngerle alınır. Açık ve geniş alanlar önce boyanmalıdır.
Açık ton beğenilmezse sonra değiştirilebilir, daha koyu yapılabilir. Koyu
yerleri açmak zordur. Kurumadan yada sulandırılarak açılmaya çalışılabilir.
Kağıt kuruyacağı içinde önce geniş alanlar boyanmalıdır. Kağıt kuruduğunda
sünger yada pamukla tekrar nemlendirilebilir. Suyun yardımıyla siyahla beyaz arasında
bir hayli ton elde edilir. Yalnız en az iki su kabı bulundurulmalıdır.
KURU
BOYA İLE RESİM
Kuru boya,
kurşun kalem özelliği gösteren renkli kalemlerdir. Çizgisel çalışmalarda tercih
edilebilir. Geniş alanları boyamak biraz daha zordur.
PASTEL BOYA İLE
RESİM
Çubuk şeklinde
boyalardır. Yağlı ve kuru diye ikiye ayrılır. Hem çizgi hem de boyama ( leke )
çalışmalarında kullanılır. Oldukça kullanışlı bir boyadır. Çeşitli yöntemlerle
çalışılır. Yan yana sürülerek, üst üste sürülerek, kazınarak başka boyalarla
birlikte, ( suluboya, ispirtolu kalem, kolaj malzemeleriyle ) çalışılabilir.
MUM BOYA KAZIMA
TEKNİĞİ
Çizgi ve dokuya
dayanır. ( Konu bitkiler, hayvanlar olabilir. ) Öncelikle siyahın dışında
kağıdın tamamı boyanır. Daha sonra yüzeyin tamamı siyahla kapatılır. Makas,
çivi, iğne gibi ince uçla bir aracın yardımıyla siyah yüzeyi çizerek, yer yer
tarayıp kazıyarak alttaki dokunun ortaya çıkması sağlanır.
MUM BOYA
SKRAFİTTO
Kağıdın yüzeyi
değişik boya ile ve değişik yönlerde boyanır. Pamuk yada mendille silinir yada
kazınır.
SULUBOYA VE MUM
BOYANIN BİRLİKTE KULLANILMASI
Resmin bazı
yerleri beyaz bırakılıp büyük bir kısmı mum boya ile boyanır. Daha sonra
suluboya kullanılır. Mumla örtülmüş yerler suluboyayı itecek, yalnızca açık
kalmış yerler boyanacaktır.
SULUBOYA İLE RESİM
Konu hiç çizilmeden yada çizilerek çalışılabilir. Ancak suluboya şeffaf bir boya olduğu için çok hafif çizilmelidir. Daha sonra kağıt hafifçe nemlendirilmeli ve mümkünse kenarlarından yapıştırılmalıdır. Fırçalardaki renk üst üste değil, yan yana sürülür. Kağıt nemli olduğu için renkler kaynaşır ve çok güzel pasajlar ( geçiş ) oluştururlar. Açık tonlar su ile boya inceltilerek elde edilir. Kağıdın beyazlığından dolaylı olarak yararlanılır. Önce açık ve geniş yerler boyanır. Çünkü açık yerleri koyulaştırmak kolaydır. Beğenilmezse değiştirilebilir. Koyuyu açmak zordur. O da bir dereceye kadar nemli süngerle başarılabilir. Geniş alanlarında öncelikle boyanması kağıdın çalışma esnasında kuruyacağı içindir. Kuruyan yerler tekrar sünger yada pamukla nemlendirilir. Kağıt çok sulandırılırsa sonuçlar olumsuz olur. Kullanılan boya tüplerdeyse palete sıkılır ve sulandırılarak kullanılır. Eğer kuru cinsten ise çalışmaya başlamadan önce yumuşasın diye üzerlerine birkaç damla su damlatılır. Yanımızda bir de deneme kağıdının olmasında yarar vardır. Ayrıca en az iki su kabı olmalıdır. İnce ve kalın suluboya fırçaları da çizgisel ve lekesel çalışmalar için gereklidir.
ŞEKER
BOYA
Suluboya bittikten sonra kağıda tuz yada şeker serpilir.İlginç bir doku
oluşturur.
GUVAŞ BOYA
İLE RESİM
Kapatıcı bir tekniktir. Guvaş boya su ile çok az inceltilir. Üst üste sürülerek
çalışılır. Kolay bir tekniktir. Su ile inceltilmesi bakımından suluboyaya üst
üste sürülmesi bakımından da yağlıboya tekniğine benzer. Açık renkler beyaz
boya ile açılır. Koyu tonlarda renge siyah katılarak elde edilebilir. ( Açık –
Koyu ) Ayrıca ışıklı yerlere sarı, turuncu, gölge yerlere de mavi, mor renkler
kullanılabilir. ( Işık – Gölge )
YAĞLIBOYA TEKNİĞİ
Yağlıboya,
yağlıboya fırçaları ile yapılır. Boya üst üste sürülür. Kapatıcı bir tekniktir.
Boyalar su yerine bezir yağı ile inceltilir. Spatula ile de çalışılabilir.
Böylece farklı bir doku, değişik bir görüntü elde edilebilir. Yağlı boya kağıda
yada tuval üzerine çalışılabilir. Fırçalar tiner ile yıkanmalıdır. Çalışma
yöntemleri değişebilir. Ama tercihen önce açık tonda çalışmaya başlanması
uygundur.
TUTKALLI BOYA
İLE ÇALIŞMA
Plastik
tutkalla ( soğuk beyaz tutkal ) toz boya ( nalburlarda satılıyor ) karıştırıp
su ile inceltilebilir. Kartona ve beze çalışılır. Toz boyanın su yada yağ ile
karıştırılan iki çeşidi vardır.
EKOLİN BOYA
Sıvı şeklinde suluboyalardır. Renkli mürekkeplerdir. Su ile daha da
inceltilebilir. Suluboya tekniğinde olduğu gibi çalışılır.
AKRİLİK BOYA
Su ile inceltilir. Boya üst üste sürülebilir. Oldukça kullanışlı bir tekniktir.
Yağlıboya tekniğinin etkisini verir. Suyla inceltilmesi bakımından da guvaş
boyaya benzer.
CAM BOYASI
Cam üzerine uygulanır, ya doğrudan cama çalışılır yada resim, kağıda çizilip
camın altına yapıştırılır. Fırça ile çalışılır. İstenirse çerçevelenir ama altına
mukavva konmaz.
KUMAŞ
BOYASI
Resim, kumaşa karbon kağıdı vasıtasıyla kopya edilir. Altına mukavva,
mukavvanın üzerine de emici bir kağıt konulur. Böylece boyanın kumaşta
yayılması önlenebilir. Çizgiler ince fırça ile çizilip içi boyanır.
YALDIZ –
BRONZ BOYA
Parlak bir boyadır. Toz yada hazır bulunur. Beyaz ve altın renklidir. Bakır
sarısı renginde olanı da vardır. Yağsız olan tüm yüzeylerde kullanılabilir.
Fırça ile çalışılır. Fırça, iş bittikten sonra tiner yada benzinle
temizlenmelidir. Toz yaldızın özel yağı vardır.
SPREY
BOYA
Basınçlı
kutularda sunulan bir boya çeşididir. Püskürtmeden önce çalkalanır. Üstündeki
düğmesine basılarak püskürtülür. Her alana çalışılabilir.
PÜSKÜRTME
Kağıdın üzerine çeşitli objeler konulabilir. Diş
fırçası
ile boya kağıda püskürtülür. Objeler olmadan da püskürtme yapılabilir. Filit
pompası, ince tel vb şeyler püskürtme için kullanılabilir.
KARIŞIK TEKNİK
Çeşitli boyalar hatta kolaj malzemeleri bir arada kullanılabilir. Ancak
teknikleri çok iyi bilmek gerekir. Çünkü ayrı teknikler arası uyum önemlidir.
Beyaz
tutkal kağıda sürülür yada dökülür. Üzerine suluboya sürülür.
MUM KAĞIDI
Mum eritilerek kağıdın üstüne damlatılır. Bez, kağıt yada fırça gibi
gereçlerle bazı yerlere de sürülebilir. Kurutulur. Kağıdın tümü çeşitli
renklere boyanır.
Kurutulur.
Mumlu, boyalı kağıt, iki gazete arasına konarak ütülenir. Mum bittiği zaman
ütülemeye son verilir.
KOLAJ
Elişi kağıtları, gazete kağıtları, dergi vb. kağıtlar istenirse yırtılarak
yada makasla kesilerek
yapıştırılır.
Resimler ya parçalanarak yada bütün olarak kullanılabilir. Kağıdın dışında
başka malzemelerde kullanılabilir. ( İplik, kumaş, makarna vs. ) Farklı kolaj
malzemeleri bir arada çalışılabilir. İplerle çalışma yapılabilir. İpler
yapıştırılarak istenirse başka malzemelerle de birlikte çalışılabilir.
BİTKİ SAPI İLE
RESİM
Resim çizilir. Saplar yan yana yapıştırılır. Yön önemlidir. İstenirse renkli
de yapılabilir. Anilin ( kumaş ) boya karıştırılmış suya saplar atılır. Çalışma
için ise saplar kaynar suya atılıp yarılır, açılır, ütülenir.
MOZAİK RESİM
Cam, taş, seramik, °°°°l, kağıt vb. gereçler yan yana dizilip yapıştırılarak
yapılır. Resim önceden çizilir.
BASKI RESİM
LİMON BASKI : Limon ortasından kesilip
boyanır ve baskı yapılır.
SOĞAN BASKI : Soğan ikiye bölünüp boyanır ve
baskı yapılır.
YAPRAK BASKI : Çeşitli yapraklar boyanır ve
baskı yapılır.
FIRÇA BASKI : Çeşitli kalınlıkta suluboya
fırçaları boyanır ve baskı yapılır.
BEZ BASKI : Çeşitli dokulardaki bezler
boyanarak baskı yapılır.
İP BASKISI : Kağıt ikiye katlanır. İp
boyanır. İpin bir ucu kağıdın içine çeşitli şekillerde yerleştirilir. Kağıt
ikiye katlanır. Bir elle bastırılır. Diğer elle ipin diğer ucu çekilir.
KAĞIT BASKI : Kağıtlar buruşturularak
boyanır, baskı yapılır.
SÜNGER BASKI : Dokulu süngerler boyanır ve
baskı yapılır.
EL BASKISI : El boyanır, baskı yapılır.
MONO BASKISI : Cama boya sürülür. Üzerine
kağıt yerleştirilir, bastırılır ve kaldırılır. Aynı işlem şu şekilde de
yapılabilir. Kağıt ikiye katlanır, bir tarafına boya sürülür, katlanır ve
kaldırılır.
PATATES BASKI : Patates ortadan kesilir.
Üzerine resim çizilip oyulur. Yüksekte kalan yerler boyanır ve baskı yapılır.
İşlem yinelenir.
ŞABLON BASKI : Mukavva, karton gibi kalın
kağıtlar istenilen şekilde oyulur. Boyalı süngerle ana kağıda baskı yapılır.
Sünger sürülerek değil, tampon yapılarak baskı gerçekleştirilir. İşlem
yinelenir